Hoe makkelijk kun je een abonnement opzeggen?

StoplichtOm wat financiële ruimte te creëren moet je eens in de zoveel jaar wat abonnementen opzeggen. Als een olievlek spreiden abonnementen en lidmaatschappen zich over je maandelijkse budget uit en af en toe kan het geen kwaad om op de rem te trappen. Vandaag heb ik er een aantal opgezegd en het viel me op dat dit bij de ene organisatie veel gemakkelijker gaat dan bij de andere. Omdat ergens lid van worden nog eenvoudiger is dan je schoenveter strikken, volgt hier een opsomming van de klantvriendelijkheid van opzeggingen:

Zeer klantvriendelijk
Het donateurschap van de Novib was zeer makkelijk op te zeggen. Op hun website staat een formulier dat speciaal aan opzeggingen gewijd is. Als je dit verstuurt wordt je opzegging direct per e-mail bevestigd. Zo hoort het!

Klantvriendelijk
Ook de Consumentenbond is redelijk eenvoudig via een webformulier op te zeggen. Er bestaat echter geen specifiek formulier voor opzeggingen, zodat niet geheel duidelijk is of mijn opzegging op de juiste plek aankomt of dat ik over twee weken misschien een mailtje krijg waarin staat dat ik toch schriftelijk op moet zeggen.

Helaas moest ik ook mijn abonnement op het NRC Handelsblad opzeggen. Ik kom veel te weinig aan lezen van deze krant toe en dan is 287 euro per jaar wel erg veel geld. De website van de NRC vermeldt niet hoe ik mijn abonnement moet opzeggen en daarom belde ik de klantenservice (die gelukkig open is op zaterdag). Het bleek dat ik enkel een mailtje hoefde te sturen aan service@nrc.nl. Toen ik dit vervolgens deed kreeg ik als antwoord een “Out of office reply” met de melding “Wij streven er naar om uw e-mail binnen 4 werkdagen te beantwoorden”.

Klantonvriendelijk
Ook Milieudefensie moet er aan geloven. Op hun website staat niet hoe ik op moet zeggen en het algemene serviceformulier durf ik niet te gebruiken, omdat ik op mijn laatste contact met hun nog steeds geen antwoord gehad heb. Bellen kan ik pas aanstaande maandag en dat vind ik vreemd, want Milieudefensie durfde mij laatst wel via een call-center buiten kantooruren op te bellen met de vraag of ik mijn beurs niet eens wat wijder open wilde trekken.

Zeer klantonvriendelijk
Ook voor Strumse zijn de magere tijden aangebroken. Het abonnement op de Viva moet de deur uit. Na lang zoeken op diverse websites van Sanoma ontdekte ik dat opzeggen alleen schriftelijk per slakkenpost kan. Dat kan echt niet meer anno 2005! Boehoe!

Update 10 november 2005:
De NRC is gepromoveerd van ‘Onduidelijk’ naar ‘Klantvriendelijk’. Na drie dagen kreeg ik een email die de opzegging bevestigde.