Hoewel Milo al gemeld had dat het tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld is dat electronicafabrikanten hun laptops volstouwen met allerlei bedenkelijke software, wil ik toch nog even mijn gal spuwen over deze klantonvriendelijke benadering van bedrijven die net 400 euro geïncasseerd hebben.
Ik had dus een nieuwe laptop gekocht, een Acer. Een goedkoop, maar prima dingetje met Windows 7 erop. Dacht ik. Maar de manier waarop Acer mij allerlei baggersoftware door de strot wil duwen heeft mij doen besluiten dat dit mijn eerste en laatste Acer ooit was.
1. Internet Explorer (IE)
IE is allang niet meer de enige webbrowser aan het firmament. De Europese Commissie heeft het monopolie van Microsoft effectief bestreden door te eisen dat de gebruiker op elke nieuwe computer de keuze krijgt welke browser hij wil installeren. Acer heeft hier schijt aan en stelt Internet Explorer als standaardbrowser in. Als webdeveloper heb ik een schurfthekel aan bedrijven die hun klanten verouderde browsers opdringen.
2. Onbereikbare helpdesk
Ik wilde Acer vragen waarom zij zich niet aan het besluit van de Europese Commissie willen houden en probeerde contact op te nemen met de customer service via een webformulier. Dit webformulier is ontworpen om mensen rechtstreeks de gordijnen in te jagen.
Acer meldt: “Registreer de eenvoudige case met het serienummer van het Acer-product.” en “Gebruik SNID als het product na juni 2008 is geproduceerd.” Als ik de SNID invul, mag ik het formulier echter niet submitten, want ik moet ook een serienummer invullen. Als ik vervolgens het serienummer invul worden de velden SNID en aankoopdatum (why???) leeggemaakt. Het serienummer is een onmogelijke code van 21 karakters dat ik van de aankoopdoos moet overtikken. Ik krijg evenwel de melding dat het ingevoerde nummer niet klopt en kan niet verder. Nu wil ik iemand wurgen.
Bonusirritatie: In plaats van het formulier op gebruiksvriendelijkheid te testen heeft de bouwer zijn tijd besteed aan het disablen van de rechtermuisknop. Hierdoor verschijnt overigens wel een passende mededeling in beeld: “Customer Care – Helaas, die functie is uitgeschakeld.”
3. Nee-hee! Ik wil jouw trial software niet
Sinds de consumentenbond eerder dit jaar McAfee heeft afgeserveerd als betrouwbare virusscanner, mijdt iedereen dit product als de pest. Iedereen, behalve de cyclopen van Acer. Als je Windows de eerste keer opstart krijg je de vraag of je de 90-dagen-trial van McAfee wilt installeren. Nee, die wil ik niet, vink ik aan. Wie schets mijn verbazing als ik 30 minuten later eindelijk klaar ben met mijn “eerste opstart”? McAfee is gewoon geïnstalleerd. Aaaargh!
4. Vuige rotzooi
De truc met McAfee is natuurlijk het ergst, omdat virusscanners hide and seek spelen in de windows registry, maar Acer installeert meer baggerzooi op mijn hagelnieuwe laptop, zonder dat ik daar om gevraagd heb. Een “Acer game-center” waar de honden geen brood van lusten zo knullig ziet het er uit. Allerlei trialsoftware van commerciële aanbieders, met hun shortcuts prominent op het bureaublad. Het kost een flinke poos om al die rottende meuk uit de schimmelende keuken van Acer te verwijderen.
5. Klein grut
Ook mega-irritant: een programma om het beeldscherm te calibreren (wat je hooguit 1x in de vijf jaar doet) start standaard met Windows op en nestelt zich in het rechtermuis-contextmenu, als bovenste item nog wel. ??? Zie het maar eens te verwijderen.
Als ik een Windows-laptop koop, verwacht ik een kale laptop met alleen Windows erop geïnstalleerd. Acer weet blijkbaar de prijs van zijn producten te drukken door de ruimte op mijn hagelnieuwe laptop door te verkopen aan dubieuze aanbieders met hun overbodige trialsoftware. Een bedenkelijk concept. Voor mij is het duidelijk: Acer? Eens, maar nooit weer!