Vier jaar geleden kochten wij een Indesit WI-142. Voor slechts driehonderd euro, dus wat mag je dan verwachten van een wasmachine die bijna dagelijks gebruikt wordt? Dus onze wasmachine begaf het…
Na enig zoeken op internet kwamen uit bij internetwinkel redcoon.nl die scherp geprijsde wasmachines aanbood. De AEG Lavamat 76850 waar wij ons oog op hadden laten vallen, was er ruim 100 euro goedkoper dan bij Prijstopper op de Kinkerstraat.
Internetwinkels zijn als paddestoelen uit de grond geschoten – ik doe ook steeds meer aankopen over het net. Mijn ervaringen met de meeste internetwinkels zijn uitstekend. De zwakke plek zit – het lijkt de Sovjet-Unie wel – bij de distributie. Een onprofessionele of onbetrouwbare distributeur straalt direct af op de service van de internetwinkel (denk aan het drama met Selekt Vracht).
Gisteren werd onze nieuwe wasmachine bezorgd. Om heisa te voorkomen hadden we “topservice” bijgekocht, zodat de wasmachine geplaatst en geïnstalleerd zou worden. De wasmachinebezorgers wisten echter van niets en wilden vertrekken zonder de machine ook maar uit te pakken. Toen ik zei dat ik verwachtte dat hij geïnstalleerd zou worden, zei een jongen direct: “Oh, maar straks komt de monteur – die rijdt achter ons aan!”
Het leek te mooi om waar te zijn, een professionele installateur. Na een uur wachten belde ik RedCoon op om te vragen waar hij bleef. RedCoon wist van niks en na wat heen en weer bellen, bleek dat de bezorgers mij maar wat op de mouw gespeld hadden, er was geen sprake van een installateur. Ik vertrok naar mijn werk en Strumse nam de verdere honneurs waar.
Onderwijl werden de boefjes door hun baas, expediteur Ritmo, naar ons teruggestuurd en zij “installeerden” de wasmachine, dat wil zeggen ze sloten de waterkraan aan en deden de stekker in het stopcontact. Toen ik ‘s avonds thuiskwam klaagde Strumse over het centrifugeren waarbij de machine nogal heen en weer ging. Ik begon de handleiding te lezen en ontdekte ik dat die lui de transportbouten niet hadden verwijderd. In mijn eentje kon ik dat niet doen, omdat de droger bij ons bovenop de wasmachine staat, waardoor de achterkant moeilijk bereikbaar is…
De dag erop weer bellen met RedCoon die mij per slot van rekening “installatieservice” beloofd hadden. Het klassieke kastje-muur-verhaal werd van stal gehaald. Transporteur Ritmo zou het oplossen, maar toen ik hun opbelde wisten zij van niks. Ik had de moed al opgegeven en schreef al aan mijn tweede kantje van een lange klachtbrief toen er opeens een gozer van Ritmo voor de deur stond die mij kwam helpen met de wasmachine. De bouten zijn verwijderd en nu draait de AEG als een zonnetje.
Elke internetwinkel zou hoogste prioriteit moeten geven aan zijn distributeur. Zolang RedCoon zaken doet met Ritmo, koop ik er geen witgoed meer.
2 Responses to En toen begaf onze wasmachine het…