Veel bedrijven zijn er zogenaamd in gespecialiseerd om jouw website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google te krijgen. Hier komt veel gebakken lucht bij kijken. Uit eigen ervaring weet ik dat 1 methode sowieso werkt: biedt dezelfde pagina jarenlang onder dezelfde URL aan.
Elf jaar geleden schreef ik een negatieve recensie over een restaurant bij ons in de stad. Inmiddels is negativisme en verbale agressie tot een van de grootste problemen van internet uitgegroeid. Een slechte ervaring zou ik daarom tegenwoordig ook niet meer zo bot te schrift stellen.
De betrouwbare vindbaarheid van deze recensie werd door Google echter hoog gewaardeerd. Mijn recensie stond na de website van het restaurant zelf op nummer 2 in Google, nog voor Iens. Maar de inhoud van de recensie raakte kant noch wal, omdat het restaurant inmiddels volledig veranderd is. Toen ik door hen benaderd werd of ik daar iets aan kon doen, deed ik de volgende twee dingen:
- Ik nam een link naar de bewuste pagina op in mijn robots.txt, met de opdracht de pagina niet te indexeren.
- Via de Google Webmaster Tools diende ik een verzoek in om deze bepaalde URL te verwijderen.
Binnen 24 uur was mijn recensie compleet onvindbaar geworden!