The American

The Social Network was uitverkocht en zodoende zat ik opeens bij The American in de zaal. De beroemde Nederlandse fotograaf Anton Corbijn maakte een film over een fotograaf die eigenlijk geen fotograaf, maar een huurmoordenaar is. Die huurmoordenaar, de eenzame en opgejaagde George Clooney, schiet een paar Zweden dood, moet dan de wijk nemen naar een dorp in Italie waar hij in opdracht een bijzonder geweer in elkaar schroeft, waarmee hij uiteindelijk zelf geliquideerd moet worden, maar dat mislukt, ofzo.

Goed, het verhaal is een beetje warrig, maar de beelden zijn mooi (maar niet overrompelend, mocht je dat verwachten van een wereldfotograaf). En wat is dat toch dat in Nederlandse films de dialogen nooit goed uit de verf komen? In The American worden de dialogen nadrukkelijk aangezet, de context verraadt een ondoorgerondelijke misdaadsfeer, maar de timing is onnatuurlijk en het gesprek tussen de Amerikaan en Pavel verzandt in clichematig machogemompel.

Even dacht ik dat Thekla Reuten een driebubbelrol vertolkte, wat lijken al die meiden van Clooney (of van Corbijn) op elkaar. Is dat bewust? Ik weet het niet. Toch is The American de moeite waard. De film heeft van het begin tot het einde een spannende ondertoon.